Tuesday, March 8, 2011

::. Aku, Dia dan Semuanya..~ 2011 .::



Assalamu’alaikum….

Syukur kehadrat Allah swt kerana masih diberi dua nikmat yang utama iaitu Iman dan Islam pada diri ini. Setelah beberapa kali edit post ini. Saya mengambil keputusan untuk 'up date' lagi  blog ini edisi 2011, 1432 Hijriah dengan post ni. Walaupuan dah belated sangat dah masuk sampai bulan Mac dan Rabiulakhir dah untuk baru nak postkan post ini. Terlalu lama terperuk dalam draft blog.

Blog ini sudah seperti ‘agak merepek sedikit'.

Bukan tiada idea yang ingin dicurahkan, ada terlalu banyak tetapi ada sahaja penyebab yang membantutkan saya untuk menulis dengan lebih sistematik. Bukan tiada masalah kesempatan tapi tiada inspirasi.  

Puas saya muhasabah kembali mengapa saya 'malas' untuk membaca, menulis dan belajar. Antaranya tiadanya keyakinan pada diri. Saya terlalu memikirkan ’what people will say?’ dan ‘what happen if I fail?’. Terlalu fikir dan memikir.  Sehingga setiap idea yang ingin dilontarkan, mesti saya pendam dahulu. Memikirkan apa yang orang lain akan kata. Pendek kata, terlalu berisiko. Walaupun, saya tahu, apa tujuan saya ada pada blog ini.


Bulatkan tekadku.

Pada waktu akan datang, setiap post adalah hasil terbaik dari buah fikiran saya dengan campuran beberapa orang alim dan ulama yang saya ade berhubungan, gaya bahasa saya diperbaiki dan mempunyai beberapa rujukan utama yang bagus.

Blog ini akan menjadi medan untuk saya curahkan pemikiran dan idea. Maka, secara automatik, sikap saya juga akan dikenali. Biarlah, asalkan ada manfaat. Ambillah yang baik, tinggalkan yang tidak baik itu. Ambil yang jernih buang yang keruh. Saya juga manusia biasa. Bukan Malaikat! Selalu melakukan kesalahan… kengkadang tersalah eja pun ada…

Saya suka menerima cabaran. Dan cuba untuk menjadi 'outspoken person'. Muslim lesu pada hari ini kerana terlalu membisu dalam setiap perkara. Jadi, di mana posisi kita sebagai umat Islam?

Terlalu banyak kenangan sepanjang tahun belajar kat negara Indonesia ini. Menjadi pelajar Islam tahun 2 Perubatan tajaan kerajaan di universiti swasta perubatan kristian tambah pula di bawah naungan Gereja Kristian bagi saya amat mencabar. Banyak masalah dan pancaroba. Paling utama, saya gagal dalam pengurusan masa. Gagal membahagikan waktu antara tanggungjawab dan bukan tanggungjawab. Padahal sekarang terlalu banyak waktu kosong.  Itulah kelemahan saya...  :(

Benarlah, waktu itu seperti pedang. Ia akan mengatasi kita jika kita tidak mengatasi ia…!!


Hahaha... tapikan orang tak percaya dan sangka saya ini orang anggap yang agak pelik-pelik dan ‘ting tong’ sikit ni sebenarnye seorang pemalu nak berbual, lebih-lebih kepada yang berlainan jantina dan terutama ‘secret admire’. Gagap!!!.  Kalau ada yang perasan kadang-kadang saya sebut sesuatu perkataan itu berbelit-belit dan Anda perlu tegur dulu baru saya akan bercakap.  
*Oh ape ni naem… kamu dah 20 tahun…  asyik malu-malu je… cuba jadi matang dan berani sikit, tapi bertempat lah ye kan… :P


Dan akhirnya, semester kali ini, saya masih bergelar lagi pelajar tahun 2 berharap dan berdoa akan saya bersama-sama sahabat sepejuangan lain agar lebih cemerlang pada masa akan datang. Walaupun perubatan bukan pilihan pertama saya. Tetapi semakin lama menceburkan diri dalam bidang ini membuatkan minat saya terus bertambah untuk lebih memahami ilmu perubatan, harap sahabat-sahabat lain dapat membantu saya dan saya juga  cuba untuk membantu sahabat-sahabat lain. 'Ala kulli haal, saya yakin. Allah swt jadikan sesuatu itu, adalah terbaik untuk saya dan tidak sia-sia. Pasti ada hikmah yang tersembunyi.

Tahun lepas juga, kenangan dapat mengembara sangat berharga saya kira. Bermula dengan Bandung sampai mendaki Gunung di Bogor. Siapa sangka, pada umur yang muda *bagi saya laaaa, Allah swt memberi peluang yang amat-amat bernilai untuk mengembara di bumi yang luas ciptaanNya. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Rasa pasni nak pergi ke Makkah untuk buat Haji pula kalau ada rezeki. Tetapi… biasalah. Agak sukar…

Sahabat~

Dah hampir lebih setahun di bumi Indonesia, saya masih meneruskan perjuangan  mencari pengalaman dan mencari keredhaan Allah swt.

PERMAI JAKARTA. Berpersatuan dan berlainan usrah bukanlah atas dasar ingin mengisi masa lapang semata-mata dan untuk bergaduh manakah yang benar asalkan itu tidak bercanggah dan al-Qur’an dan as-Sunnah. Walaupun berjalan atas jalan dan cara yang berbeza tetapi tetap menuju destinasi yang sama. Dasar kefahaman itu yang utama. Semua ada peranan masing-masing. Saya juga cukup terharu pada ketabahan sahabat saya, Farid. Beliau sangat sibuk. Jarang ada kat rumah… :D


Semoga Allah kuatkan Farid, kita dan sahabat-sahabat kita semua lain. Moga kita semua istiqomah dalam melakukan kebaikan… ameen~

Akhir kata, sama-sama kita muhasabah kembali diri kita. Setiap apa yang kita lakukan, semuanya akan dipersoal kembali. Kita tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan dosa. Tetapi apa yang salah, kita menyesali dan cuba baiki kesilapan yang kita buat.

Jadilah insan yang kuat jiwanya dan jelas fikrahnya!!

Wallahu’alam…~















:::ANNAEM:::.
-jakartabarat-
-selasa, 2153, 08032011-


No comments: