Tuesday, March 1, 2011

::. Lelaki Sejati .::




Assalamualaikum...

Dulu saya pernah tertanya-tanya bagaimana menjadi lelaki sejati itu.
Saya pernah cuba bertanya pada Mak saya,

“Mak… bagaimanakah “Lelaki Sejati” itu?”

Mak saya menjawab,

“Izat…


Lelaki Sejati itu bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar dan tinggi,
tetapi dari kasih sayang dirinya terhadap orang disekitarnya...


Lelaki Sejati sejati itu bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang,
tetapi dari kelembutannya mengatakan dalam kebenaran…


Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah teman di sekelilingnya,
tetapi dari sikap dirinya kepada teman dan cara berkawannya…


Lelaki Sejati itu bukanlah dilihat dari bagaimana dia dihormati di luar rumah,
tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumahnya sendiri…


Lelaki Sejati itu bukanlah dilihat dari kerasnya pukulannya dan ilmu persilatnya yang tinggi,
tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan dan cepatnya ia bertindak tanpa merugikan sesiapa…


Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang dan badannya yang tegap,
tetapi dari hati yang ada disebalik itu dan teguhnya jati dirinya…


Lelaki Sejati itu bukanlah dilihat dari banyaknya wanita yang memuja,
tetapi komitmen dirinya terhadap wanita yang dicintainya…


Lelaki Sejati itu bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawab yang dibebankan baginya,
tetapi dari tabahnya dia menghadapi liku-liku dan masalah kehidupannya…
  

Lelaki Sejati itu bukanlah dilihat dari rajinnya dia membaca al-Qur'an dan shalat semata-mata,
tetapi dari konsisten dan istiqomahnya dia menjalankan apa yang ia baca dan apa dia dapat dari shalatnya…

dan lelaki sejati yang dapat dicontohi itu adalah Rasulullah saw...'



Saya akan pegang nasihat Mak saya itu sampai bila-bila,

Namun nasihat itu membuat saya sering terfikir...
bolehkah saya menjadi lelaki sejati seperti itu...?






:::ANNAEM:::.
-jakartabarat-
-selasa, 2240, 01032011-

No comments: