Thursday, May 20, 2010

::- Mulakan dengan... Basmallah -::


.:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang ::.

Kadang-kadang kita lupa... laroo... dengan cara hidup yang kita inginkan, di samping yang asasi hidup yang cukup, tentu juga yang penuh berkat dan redha Allah SWT. Dan perasaan bahagia pasti ingin menyelimuti hati kita meskipun hidup kita tidak berharta, kerana apakah hanya dengan harta kita dapat bahagia? Tentu tidak!

Setidaknya bahagia itu boleh kita peroleh di saat kita mahu mensyukuri kurnia-Nya yang terlimpah kepada kita tiada henti. Dan juga menjadikan Dia, Sang Pencipta, selalu menyertai semua langkah kita.

Kita boleh melakukannya dengan menyertakan nama-Nya di setiap aktiviti kita. Kita sebut nama-Nya setiap kita hendak memulai seluruh aktiviti hidup kita, semuanya, dari bangun tidur sampai tidur lagi.

Ya… betul sekali, kita membiasakan diri membaca “basmallah” di awal setiap langkah hidup kita. Bacaan basmallah atau “Bismillaahirrahmaanirrahiim” kita baca di setiap akan melakukan aktiviti sehari-hari selama kita menjalani anugerah waktu.

Bangun tidur, bismillah… mahu makan, bismillah… berangkat kerja atau kuliah, bismillah… memulai kerja, bismillah… mahu tadarus Al Qur’an, bismillah… mahu masak, bismillah… mencuci pakaian, bismillah… belajar, bismillah… mahu menulis artikel or blogging, bismillah… mahu menyapu lantai, bismillah… mahu sedekah, bismillah… dan lain-lain, baanyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak sekali kegiatan.. Pendek kata, apa pun kegiatan kita, semuanya kita awali dengan “bismillah…”

Ada juga seseorang yang bertanya….

“Wah, jadi semuanya bismillah dulu ye Abg Naem?”
“He… eh!” (ngangguk senyum-senyum).
Jadi Abg Naem, mahu kalau buat dosa macam mencuri juga bismillah dulu ye…?”
" Ade-ade je... kalau kite nak buat benda yang orang tu tak suka... tak kan kite nk sebut nama die"
Toeoeeoeoeeng… toeeoeeng… toeeeoooeeennggg…!!!! ~

Tapikan adalaaa bang… Itu… ada pencuri yang mencuri seringgit, tapi brigat (ketahuan) akhirnya dia dipukul beramai-ramai…” (die sambung lagi)

“Sampai mati tak?” ( saje nak tanye)
“Tidak bang, tapi cam setengah mati je…!!”
“Hmm… itu baru mahu curi seringgit … Laaa, kalau yang dicuri kalau curi Rm 1 juta, jadi apa dia ye???”
“Jadi coverboy laaaa Abg Naem… eh, maksudnye jadi pocong heheheertinya dipocong pakai kain kafan alias dah tak bernyawa…” (ketawa)

“Terus itu… yang rasuah wang rakyat, ratusan juta… sampai berjuta-juta dan ketahuan, pada dipukul sampai sampai camtu tak…?” (saje test)
Rasenye xsampai camtu bang… mereka malah banyak yang bebas dan pergi berfoya-foya…”
“Adil tak???”
“?!?” (dia dah hairan… cam tau jek die kene test)
“Kalau mereka baca bismillah dulu dengan ikhlas dan tahu Allah melihat dia, insya Allah mesti dia tidak akan rasuah kan…?” ( jawapan saya kepada die)
“Mungkin kowt bang…” (muka dah cam faham)
“Ok, jd kita bismillah dulu yuuuk…”
Yuuuk…!!!~

***
Bismillah mula-mula
Bismillah yang mengawali
Bismillah akan membuatmu bahagia
Dengan bismillah hati kan terjaga,
lalu keberkahan menaungi kita
**
Bismillah dan melangkah
Bismillah lalu bekerja
Bismillah di dalam hatiku tenang
karena semua hanyalah milik-Nya,
bahkan nafas adalah kemurahan-Nya
Bismillah Yaa Rahman Yaa Rahiim…
**
Terkadang hidup dalam sepi hati,
karena jiwa yang rindu ‘tuk kembali pada Allah
[Opick]
***

Moral of da Story…

Sahabat-sahabatku, sungguh indah bila kita memulai segala sesuatu dengan bismillah… menyebut nama-Nya yang agung. Jika kita sendirian maka Dia ada di sisi kita. Jika kita di tengah keramaian, Dia pun bersama kita. Dialah yang akan mengiringi langkah kaki kita, dalam suka dan duka… menyertai di setiap hembusan nafas kita, dan insya Allah kita akan selalu dalam penjagaan-Nya.

Tidak ada duka dalam bismillah… Tidak ada kesedihan dalam bismillah… Tidak ada ratapan dalam bismillah… dan semua akan terasa indah....~ :)

Dengan menyebut Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang…”

.::ANNAEM::.
~jakarta barat~
- Rabu, 4.oo am -

No comments: