Sunday, May 9, 2010

::- Takut berjaya ke takut gagal...? -::

.::DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH, MAHA PENYAYANG::.

------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------

Success is a journey, not a destination

Some people dream about it, some others wake up and work hard at it


Pernah ada yang bertanya, "Apakah takut berjaya itu benar-benar ada?". Jangan-jangan cuma alasan takut gagal saja. Tapi sebelumnya kita ingin bertanya: "apakah definisi kejayaan?". Kalau yang terbayang - punya kereta mewah, rumah besar, karier hebat...doktor..~!!! Mmmmm. ..barangkali kurang tepat. Saya lebih suka kejayaan dikaitkan dengan "I'm living my passion, I LOVE what I do, I jump out of bed in the morning and can't wait to start my day, I am sharing my gifts with others...etc. "


Tapi hati-hati juga dengan ayat manis tersebut tu… kerana kita boleh terlalu laro dan tidak sedar. Ada satu kata yang sering dilupakan: "STRETCH". We want our success to evolve - to represent more of what we want to become. Untuk itu kita ingin “stretch our zone”. dengan “stretch we then make plans and take actions”.


Takut gagal = gagal kerana takut?

Katanya lebih banyak orang yang takut gagal daripada takut mati. Woow..kenapa ye? Kegagalan biasanya dikaitkan dengan ketidakmampuan seseorang memenuhi harapannya seperti karier, bisnes, akademik atau relationship…~ ;P Struktur masyarakat modern dunia sekarang diciptakan dari konsep “competition “. Survival for the fittest. Untuk survive, kamu harus berjaya. Kalau tidak kamu gagal dan mati. Begitulah kasarnya.


Orang yang takut gagal belum tentu orang bodoh. Namun ada mekanisme "self-sabotaging" yang ada dalam dirinya. Biasanya ini berkaitan dengan keinginan dia untuk tampil “perfect”. Menjadi idol yang dikagumi banyak orang. Sayangnya ia menjadi terbeban dengan standard perfection yang berlebihan.


Dari mana asalnya?

Secara psikologis, orang yang takut berjaya dan takut gagal memiliki isu sama di "willpower". Mungkin kedengarannya ganjil dan aneh, orang yang takut berjaya “willpower-nya” kecil. Ia cenderung stagnant dan tidak “men-challenge” dirinya untuk melakukan hal-hal baru. Orang yang takut gagal “willpower-nya” besar. Tapi sayangnya ia menyalahgunakan “willpower” itu dengan men-sabotase dirinya sendiri. Ia boleh menyusun rencana untuk sebuah pekerjaan yang luar biasa, tapi tidak melakukan “action” apapun dan tiba-tiba perhatiannya beralih ke kegiatan yang lain.

Sekarang kita lihat kepercayaan atau pandangan apa saja yang membuat “willpower” tidak boleh direalisasikan dengan optimal....


Kepercayaan orang yang takut gagal

"Saya harus sempurna"
"Saya harus jadi nombor satu"
"Saya harus berhasil supaya orang-orang mengagumi saya"
"Kegagalan adalah akhir segalanya"
"Saya akan dihukum kalau saya gagal"
"Saya harus menjaga harga diri"
"Pandangan orang tentang saya harus selalu baik"


kepercayaan orang yang takut berjaya

"Kalau saya berubah nanti saya jadi orang lain"
"Saya menghindari tanggung jawab"
"Saya suka menunda pekerjaan"
"Saya merasa kurang bererti jika orang lain tidak berkongsi kejayaan ini"
"Tidak mungkin!" , "Impossible?"
"Saya tidak tahu bagaimana melakukannya"
"Saya takut ketidakpastiaan"


Berita baiknya, kita boleh keluar dari keadaan terbatas ini asal dengan mempunyai “willpower” yang kuat. Terapi menfasilitasi perubahan, sementara diri sendirilah yang menjalankan perubahan itu. Willpower ini katanya menunggu untuk dibangkitkan. Bukan besok atau lusa tapi seperti orang bijak pandai ucapkan, "Kalau tidak sekarang bila lagi?"


Moral of da story… kuatkanlah… WILLPOWER anda… jangan hampakan ibubapa dan keluarga. Jadikan mereka sebagai perangsang untuk terus berjuang sampai nyawa tidak lagi di jasad. Motivasikan diri. Jadikan kritikan sebagai satu cara untuk membaiki kelemahan kita. Carilah teman sepejuangan. Selalulah ingat kepada Allah SWT dan selalu berdoa untuk diri kita dan teman-teman kita untuk dipermudahkan segala urusan……~



.::ANNAEM::..

-jakartabarat-

-:: Ahad, 5.00 p.m ::-

1 comment:

Anonymous said...

salam...
haha, willpower?? Bgs2, jd ttpkn penghrpn pd yg kuat...Andai b'hrp pd yg lmh, nnt willpower pn down...haha...

-DarkChrome-